وبلاگ

وبلاگ شایان جانبی، در زمینه فروش کابل، شارژر، اکسسوری ماشین، صوتی و تصویری، هاب به دصورت عمده و تکی فعالیت دارد. شما می توانید با مطالعه وبلاگ ها اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده تا خرید هوشمندانه ای داشته باشید. 

آشنایی با انواع کابل انتقال تصویر

انواع کابل انتقال تصویر فروشگاه شایان جانبی

فهرست مطالب

هم اکنون راههای گوناگونی برای متصل کردن منابع تصویری به انواع نمایشگر از قبیل مانیتورها و تلویزیونها وجود دارد. از آنجا که برخی از این کابلها به مرور زمان منسوخ شدند امکان دارد انتخاب پورت و رابط مناسب کمی دشوار به نظر برسد. در این مقاله قصد داریم بیشتر با انواع کابل انتقال تصویر و پورت های مربوط به آنها آشنا شویم. فروشگاه شایان جانبی عرضه کننده انواع لوازم جانبی موبایل از قبیل انواع کابل ، هاب ، پاوربانک ، شارژر ، هولدر و … شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

معرفی انواع کابل انتقال تصویر

همانطور که در بالا به آن اشاره شد انواع گوناگونی از کابل ها برای انتقال تصویر در بازار موجود می باشد. اما بهتر است قبل از اقدام به خرید کابل با انواع آن آشنا شویم:

کابل VGA

کابل VGA که مخفف Video Graphics Array است از قدیمی ترین انواع کابل انتقال تصویر به شمار می رود. این نوع کابل هنوز هم برای تجهیزات کامپیوتری استفاده می شود. این کابل در سال 1987 و توسط شرکت IBM به بازار معرفی شد. از این نوع کابل در کارتهای گرافیک ، مانیتورها، تلویزیون ها و لپ تاپها استفاده می شد. کابل وی جی ای تا رزولوشن 640 در 480 پیکسل را در شانزده رنگ پشتیبانی می نماید.

سوکت وی جی ای از پانزده پین متشکل شده که در 3 ردیف 5 تایی قرار گرفته اند. رنگ این نوع کابلها اغلب آبی است و با دو پیچ که در کناره های آن قرار دارد به دستگاه متصل می شوند. امروزه در کامپیوترهای جدید از این نوع کابل چندان استفاده نمی شود چرا که کابل های HDMI و DVI که در ادامه به توضیح آن می پردازیم جایگزین این کابل شده اند.

مطلب مرتبط : عوامل موثر بر قیمت HDMI

انواع کابل انتقال تصویر کابل VGA

کابل DVI

کابل دی وی آی (DVI) کمی بیشتر از یک دهه بعد از معرفی کابل وی جی ای توسط IBM و در سال 1999 به بازار معرفی شد. DVI که به معنی رابط تصویری دیجیتال (Digital Visual Interface) است توانایی این را دارد که ویدیوی دیجیتال را به سه حالت ترکیبی ، دیجیتال و آنالوگ انتقال دهد.

کابل HDMI

کابل HDMI که مخفف High Definition Media Input است رابط انتقال صوت و تصویر به صورت اختصاصی است. این کابل توسط تولیدکنندگان شرکتهای Sony ، Toshiba و Sanyo تولید و روانه بازار شد. از آنجا که اچ دی ام آی هم از استانداردهای ویدیویی مشابه DVI پشتیبانی می نماید هر دو با هم سازگارند و از آنجا که نیاز به تبدیل سیگنالها نیست کاهش کیفیت هم اتفاق نمی افتد. 3 نوع رابط اچ دی ام آی وجود دارد که بطور مرسوم استفاده می شود:

  • Type A که در تلویزیونها و تجهیزات سینمای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Type C که در تبلتها و لپ تاپها استفاده میشود.
  • Type D یا Micro HDMI که در تلفنهای همراه استفاده می شود.
انواع کابل انتقال تصویر خرید کابل HDMI

کابل Display Port

Display Port نوعی رابط دیجیتال است که توسط شرکت Video Electronic Standards Association تولید شده است. این کابل میتواند سیگنالهای تصویری و صوتی را منتقل نماید و از این نظر به کابل اچ دی ام آی شباهت زیادی دارد.

کابل Display Port 1.4 تا رزولوشن 8k که (7680 در 4320 پیکسل) است را در حالت 60 هرتز پشتیبانی می نماید که در این حالت از اچ دی ام آی فراتر رفته است. اما این دو کابل با هم متفاوت هستند چرا که HDMI برای سیستمهای صوتی خانگی طراحی شده و Display Port برای متصل کردن رایانه به مانیتور ساخته شده است.

کابل Mini Display Port

شرکت اپل برای آی مک ها و مک بوک های خود پورتی اختصاصی از نوع Display Port طراحی نموده که نام آن را Mini Display Port گذاشته است. این پورت ساخته خود اپل است و بر پایه Display Port 1.2 که در 2009 عرضه گشت گنجانده شده است.

Thunderbolt

پورت Thunderbolt جهت اتصال لوازم جانبی به کامپیوترها استفاده میشود. در ابتدا تولید این نوع کابل قرار بود توسط اینتل با نام Light Peak انجام شود که جهت انتقال داده ها از کابلهای نوری باید استفاده میشد ولی بعد از آزمایشهای زیاد شرکت اینتل به نتایجی رسید که با کابلهای مسی هم می توان بدون اینکه کاهش کیفیتی در تصاویر ایجاد شود قیمت این کابلها را ارزانتر کرد.

شرکت اپل اولین شرکت سازنده ای بود که از این نوع کابل در سیستمهای مک بوک پرو 2011 استفاده نمود. در وقت عرضه Thunderbolt این نوع کابل امکان استفاده از رابط مینی display port اپل را هم داشت که این به معنی آن بود که میتوانست با کابلهای قدیمی تر هم سازگار باشد. از بزرگترین مزایای پورت Thunderbolt نسبت به Display Port این بود که تاندربولت سرعت انتقال داده بیشتری داشت.

انواع کابل انتقال تصویر خرید کابل Thunderbolt

کلام آخر

در این مقاله با انواع کابل انتقال تصویر آشنا شدیم. اگر قصد خرید کابل از نوع لایتینگ ، اچ دی ام آی ، وی جی ای ، میکرو یو اس بی ، آی یو ایکس و … را دارید می توانید با فروشگاه شایان جانبی تماس بگیرید. انواع کابل انتقال تصویر از نوع با کیفیت و از برند معتبر مک دودو در این فروشگاه عرضه شده است.

فروشگاه شایان جانبی

اگر قصد خرید تجهیزات و لوازم جانبی موبایل ، کامپیوتر و یا برخی اکسسوریهای خودرو نظیر هولدر موبایل ، شارژر فندکی و … را دارید فروشگاه شایان جانبی انتخاب مناسبی برای شماست . خرید انواع محصولات از این فروشگاه به صورت حضوری و آنلاین امکان پذیر می باشد . کارشناسان این مجموعه آماده راهنمایی و ارائه مشاوره در مورد خرید محصولات مورد نیاز شما از این فروشگاه هستند . در اینستاگرام ما را دنبال کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *