وبلاگ

وبلاگ شایان جانبی، در زمینه فروش کابل، شارژر، اکسسوری ماشین، صوتی و تصویری، هاب به دصورت عمده و تکی فعالیت دارد. شما می توانید با مطالعه وبلاگ ها اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده تا خرید هوشمندانه ای داشته باشید. 

کابل اچ دی ام آی چیست؟

کابل اچ دی ام آی فروشگاه شایان جانبی

فهرست مطالب

کابل اچ دی ام آی (HDMI) یا کابل چند رسانه ای رابط ، برای انتقال سیگنالهای تصویری و صوتی کیفیت بالا بین دستگاههای گوناگون استفاده می گردد . از کابل اچ دی ام آی در کامپیوتر ، کنسول بازی ، سینمای خانگی و دیگر دستگاههای دیجیتال استفاده میشود . در واقع کابل HDMI یک رابط تجاری جهت انتقال هم زمان تصویر و صدا به صورت دیجیتال می باشد که کیفیت صدا و تصویر در این انتقال کاهش نمی یابد .

در این مقاله قصد داریم با کابل اچ دی ام آی، انواع ، کاربرد و قیمت آن بیشتر آشنا شویم . پس تا پایان مطلب با فروشگاه شایان جانبی عرضه کننده انواع کابل ، هاب ، پاوربانک ، اکسسوری خودرو و … همراه باشید .

کابل اچ دی ام آی چگونه کار می کند؟

در تلویزیون های کنونی که HD یا فول HD هستند و یا کنسولهای بازی نظیر پلی استیشن 3 به بالا و یا دستگاههای نمایش خانگی Blu-ray نام کابل اچ دی ام آی برای اتصال دستگاههای گوناگون به هم زیاد استفاده می شود . تلویزیون های نسل های قدیمی دارای رزولوشن 480 در 704 پیکسل بودند که وضوح کمی داشتند . ولی در تلویزیون های امروزی رزولوشن تصاویر به 1080 در 1920 پیکسل افزایش یافت که به مراتب وضوح تصاویر را بیشتر کرد . با استفاده از کابل اچ دی ام آی می توان کیفیت بالای 1080 پیکسل را هم تجربه کرد.

مقاله پیشنهادی : عوامل موثر بر قیمت کابل HDMI

کابل اچ دی ام آی انواع کابل HDMI

انواع کابل اچ دی ام آی

کابل اچ دی ام آی دارای انواع گوناگونی هستند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم :

  • HDMI 1.0 : این کابل در 2003 با طول بیش از 2 متر به بازار عرضه شد که قادر به انتقال داده با پهنای باند 4.95 گیگابیت در ثانیه است .
  • HDMI 1.1 : این کابل در سال 2004 عرضه شد و قادر بود صدا را در DVD-audio انتقال دهد . البته سایر مشخصات این کابل مانند نسل قبل بود .
  • HDMI 1.2 : این کابل اول بار در 2005 به بازار معرفی شد و جهش بزرگی در کابلهای اچ دی ام آی محسوب می شد . از مهمترین قابلیت آن اتصال به کامپیوتر و پشتیبانی از منابع تصویری و صوتی گوناگون بود .
  • HDMI 1.3 : این کابل در 2006 رونمایی شد و بزرگترین تغییر آن نسبت به کابل های قبلی افزایش پهنای باند ، پشتیبانی از هماهنگی صوتی ، افزایش عمق رنگها و پشتیبانی از خروجی Dobly TruHD است .
  • HDMI 1.4 : این کابل در سال 2009 به بازار عرضه شد و نسخه جدید نسل قبلی بود یعنی از قابلیت سه بعدی و همچنین ارتباط صوتی دو طرفه پشتیبانی می نمود . همین طور این کابل از رزولوشن 4K پشتیبانی می کرد .
  • HDMI 2.0 : این کابل برای بار اول در 2013 رونمایی شد و قادر بود داده ها را با پهنای باند 18 گیگابیت در ثانیه با 32 کانال صوتی که دقت 1536 کیلوهرتز داشتند ارسال کند .

بیشتر بخوانید : هاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کابل اچ دی ام آی قیمت کابل HDMI

قیمت کابل اچ دی آم ای

قیمت کابل HDMI به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از :

  • طول کابل : کابل های اچ دی ام آی موجود در بازار طول هایی بین 1 تا 30 متر دارند . هر چه طول کابل بیشتر باشد قیمت کابل اچ دی آم ای بیشتر است .
  • نسخه HDMI : همانطور که در بالا به آن اشاره شد کابل اچ دی ام آی انواع گوناگونی دارد . نسخه های جدیدتر نسبت به نسخه های قدیمی تر قیمت بالاتری دارند چرا که کیفیت و قابلیت های بیشتری دارند .
  • کیفیت ساخت : یکی از عوامل مهم در قیمت کابل اچ دی ام آی کیفیت ساخت کابل است . اگر کابل اچ دی ام آی از کیفیت لازم برخوردار نباشد کیفیت صوت و تصویر خوبی را به شما نخواهد داد .
    برند : امروزه برندهای گوناگونی از کابل اچ دی ام آی در بازار موجود می باشد . مسلما برندهای معتبر و معروف قیمت بالاتری نسبت به برندهای گمنام دارند .
  • نوع کاربری : کابل های اچ دی ام آی برای کاربری های گوناگونی طراحی می شوند مثل کابل گوشی یا دوربین. کابل های اچ دی ام آی که برای کاربری های خاصی طراحی و ساخته می شوند معمولا گرانتر هستند.

مزایای کابل اچ دی ام آی

  • انتقال تصاویر بصورت دیجیتال
  • انتقال تصاویر با کیفیت HD
  • انتقال صدا با کیفیت بالا و بصورت دیجیتال
  • انتقال همزمان صدا و تصویر با یک کابل
  • سرعت بالا در انتقال داده ها
  • عدم ایجاد نویز در صدا و تصویر
  • استفاده سریع و آسان برای همه افراد

پیشنهاد می کنیم مقاله دانگل وای فای چیست؟ را مطالعه کنید. 

کابل اچ دی ام آی خرید کابل HDMI

کاربردهای کابل اچ دی ام آی

  • اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون یا مانیتور جهت پخش ویدیو و یا گیم 
  • اتصال دوربین فیلمبرداری یا دیجیتال به کامپیوتر یا تلویزیون جهت مشاهده فیلم ها و ویرایش عکسها
  • اتصال کنسول بازی یا پخش کننده بلوری به تلویزیون جهت پخش صدا و تصویر با کیفیت بالا
  • اتصال دستگاه استریمینگ به تلویزیون جهت استریم کردن ویدیوها
  • اتصال سینمای خانگی جهت صدای فراگیر
  • اتصال ساندبار به تلویزیون جهت پخش صدای با کیفیت تر
  • و …

چه نکاتی را در هنگام خرید کابل HDMI باید رعایت کنیم ؟

اگر قصد خرید کابل اچ دی ام آی را دارید باید به چند نکته دقت کنید . اول اینکه طول کابل مدنظرتان را باید بدانید . شما باید فاصله بین دو دستگاهی که قرار است توسط کابل HDMI به هم متصل شوند را در نظر بگیرید . کابل های HDMI موجود در بازار در سایزهای 1 ، 2 ، 3 ، 5 ، 7 ، 10 و 15 متری موجودند. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه طول کابل کوتاهتر باشد کیفیت تصاویر بهتر خواهد بود پس بهتر است اندازه دقیق را بدانید و از کابل های خیلی بلندتر استفاده نکنید .

نکته دیگر شناخت جنس کابل اچ دی ام آی است . در کابلهای با کیفیت عموما از سوکتهای فلزی ، رشته های مسی عیار بالا ، کانکتور هی روکش طلا ، پوشش کنفی ، فناوری دورافلکس و … استفاده می شود . این کابلها دوام بیشتری دارند و مسلما قیمت بالاتری نیز دارند ولی هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید .

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید نویزگیر بودن کابل HDMI است . در کابلهایی که باکیفیت هستند چند لایه محافظ دور سیم تعبیه شده که نویزها را بگیرند . حتما در هنگام خرید کابل از نویزگیر بودن آن اطمینان حاصل کنید .

کلام آخر

در این مقاله با کابل اچ دی ام آی آشنا شدیم و انواع آن را شناختیم . همچنین نکات خرید یک کابل خوب را بیان کردیم. حال اگر قصد خرید انواع کابل اچ دی ام آی و یا سایر لوازم جانبی کامپیوتر ، موبایل و … را دارید می توانید با فروشگاه شایان جانبی تماس بگیرید .

فروشگاه شایان جانبی

عرضه انواع کابل ، شارژر، هاب ، اکسسوری ماشین و تجهیزات جانبی صوتی و تصویری در فروشگاه شایان جانبی انجام می شود . کلیه لوازم و تجهیزات موجود در فروشگاه شایان از برند معروف و معتبر مک دودو می باشد . جهت خرید آنلاین و حضوری می توانید با این فروشگاه تماس بگیرید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *