وبلاگ

وبلاگ شایان جانبی، در زمینه فروش کابل، شارژر، اکسسوری ماشین، صوتی و تصویری، هاب به دصورت عمده و تکی فعالیت دارد. شما می توانید با مطالعه وبلاگ ها اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده تا خرید هوشمندانه ای داشته باشید. 

کاربردهای کابل AUX

کاربردهای کابل AUX فروشگاه شایان جانبی

فهرست مطالب

امروزه اغلب افراد کابل AUX را می شناسند و از آن استفاده می کنند و یا با کاربردهای کابل AUX آشنایی دارند. این کابل پرکاربرد برای اتصال منبع صوتی به دستگاه پخش کننده صدا استفاده می شود و تنها می تواند صوت را انتقال دهد. در این مقاله قصد داریم بیشتر با این کابل آشنا شویم و کاربردهای کابل AUX را مورد بررسی قرار دهیم. شما می توانید انواع کابل از قبیل کابل AUX ، کابل لایتینگ ، انواع شارژر ، هاب، پاوربانک ، اکسسوری خودرو و … را از فروشگاه معتبر شایان جانبی تهیه نمایید .

کابل AUX چیست؟

AUX کوتاه شده عبارت auxiliary به معنی کمکی است . کابل AUX در واقع یک سیم کمکی است که به رایانه ، تلفن ، تبلت و یا پخش کننده های mp3 یا سایر وسایلی که جک هدفونی دارند اجازه اتصال به دستگاه دیگر که آن هم مجهز به درگاه آی یو ایکس است می دهد. این وسیله می تواند تلویزیون ، استریو ماشین ، استریو خانگی و یا هدفون باشد.

کابل AUX آنالوگ است و تنها می تواند صدا را منتقل نماید. کابل آی یو ایکس نوعی کابل صداست که در هر طرف آن جک 3.5 میلیمتری وجود دارد. این کابل می تواند منبع صوتی از نوع الکتریکی را به پخش کننده نظیر باند ، استریو و هدفون متصل کند. تنها شرط این است که هر دو دستگاه باید دارای پورت 3.5 میلیمتری باشند.

مقاله پیشنهادی : عوامل موثر بر قیمت کابل HDMI

کاربردهای کابل AUX اجزاء تشکیل دهنده کابل آی یو ایکس

تفاوت پورت USB و AUX

اغلب گوشیهای همراه و دیگر پخش کننده های رسانه ای دو خروجی USB و AUX را دارند . به پورت آی یو ایکس پورت هدفونی هم می گویند. هر دو خروجی می توانند موسیقی را از گوشی به اسپیکر ، استریو خانگی یا باند ماشین منتقل کنند ولی نحوه عملکردشان متفاوت است.

اولین تفاوت کابل یو اس بی و آی یو ایکس این است که کابل USB اطلاعات دیجیتال را منتقل می کند در حالیکه کابل آی یو ایکس فقط سیگنالهای آنالوگ را می تواند منتقل کند. کابل یو اس بی داده ها را به همان صورت که به کامپیوتر منتقل می نمایید انتقال می دهد در حالیکه کابل آی یو ایکس صدا را مانند وقتی که به هدفون یا آمپلی فایر منتقل می کنید انتقال میدهد.

دومین تفاوت این است که کابل یو اس بی صدای بهتری ارائه می کنند و در کل راحت ترند ولی فقط در سیستمهای دیجیتال موجودند . سیم های آی یو ایکس در مواقعی که رابط یو اس بی وجود ندارد مثل ماشینهای قدیمی و دستگاههای پخش قدیمی مفیدند.

یکی دیگر از تفاوتهای این دو نوع کابل که شاید عیب کابل AUX محسوب شود این است که این کابلها خیلی زودتر از یو اس بی فرسوده می شوند و دچار قطعی سیم در داخل کابل می شوند . همچنین کیفیت صدایی که با کابل AUX منتقل می شود از کابل USB پایین تر است گرچه برخی مردم این تفاوت را احساس نمی کنند. تفاوت های دیگری نیز میان این دو نوع کابل وجود دارد که در این مقاله به آن نمی پردازیم .

پیشنهاد می کنیم مقاله هاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ را مطالعه کنید . 

کاربردهای کابل AUX خرید کابل AUX

کاربردهای کابل AUX

  • انتقال صدا از گوشی های همراه به دستگاههای پخش کننده صوت
  • انتقال صدا از منبع تولید صدا به هدفون و هدست
  • انتقال صدا از لپ تاپ و تبلت ها به دستگاههای پخش صدا
  • رابط میان هدفون ها با انواع منابع تولید صدا از قبیل گوشی، سینمای خانگی و …
  • انتقال صدا از گوشی و تبلت به باند و اسپیکر خودرو
  • و …

اجزای تشکیل دهنده کابل آی یو ایکس

کانالهای صوتی دو حالت استریو و مونو دارند که در حالت مونو همه صداها در یک اسپیکر یا پخش کننده صدا تولید میشود ولی در استریو صداها میان دو اسپیکر تقسیم می شوند و صدا بهتر و واضح تر به گوش می رسد. کابل های AUX توان انتقال 2 کانال صوتی را دارند یعنی صدای استریو را منتقل می کنند. در درون کابلهای آی یو ایکس سه سیم وجود دارد که یکی از آنها برای کانال راست ، دیگری برای کانال چپ و سومی هم میان چپ و راست مشترک است . حال باید ببینیم تفاوت صدای مونو و استریو چیست؟

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله معرفی انواع شارژر موبایل را از دست ندهید. 

کاربردهای کابل AUX ارزان ترین کابل آی یو ایکس

تفاوت صدای مونو و استریو چیست؟

صدای مونو یا مونوفونیک ساده ترین و قدیمی ترین روش ضبط و پخش صدا محسوب می شود . در این نوع صدا سیگنالهای گوناگون صوتی با هم در آمیخته و به کانال منفرد صوتی تبدیل می گردند و به همین دلیل نام منفرد یا تک را روی آن گذاشته اند. این نوع صدا با یک میکروفن صورت می گیرد و برای پخش هم می توان از یک یا چند اسپیکر برای بازپخش صدا استفاده کرد. تفاوتی ندارد که چند اسپیکر برای پخش صدا استفاده شود چرا که همه آنها صدای واحدی از خود بیرون می دهند. از این فناوری بیشتر در وسایلی که نیاز به یک اسپیکر دارد نظیر سمعک ، تلفن ، تلفن همراه و … استفاده میشود.

صدای استریو تکنولوژی جدیدتری دارد و دو کانال سیگنال صوت مجزا و مستقل دارد. برای ضبط صدای استریو باید از بیش از یک میکروفن استفاده کرد و قرار گرفتن میکروفن ها هم بسیار مهم است. ضبط استریو پیچیده تر و گران تر از ضبط مونو است و صدایی که شبیه سازی می کند بسیار طبیعی تر است. در سیستم های استریو هر اسپیکر صدای متفاوتی پخش می کند که شنونده هم متوجه آن می شود .

در اغلب فیلم های امروزی صدابرداری به صورت استریو انجام می شود و اگر بین دو اسپیکر و باند خود قرار گیرید متوجه حرکت صدا از یک اسپیکر به اسپیکر دیگر شده اید. حتی در هنگام گوش دادن به موسیقی با هدفون هم گاهی متوجه می شوید که برخی صداها از گوش چپ و برخی از گوش راست شنیده می شوند که این تجربه لذت بخشی برای شنونده به همراه دارد.

کلام آخر

در این مقاله با کابل آی یو ایکس ، تفاوت آن با کابل یو اس بی و کاربردهای کابل AUX آشنا شدیم . از آنجا که کابل های آی یو ایکس عمر طولانی ندارند شاید نیازمند یک کابل AUX با کیفیت باشید. فروشگاه شایان جانبی عرضه کننده انواع کابل AUX ، یو اس بی ، لایتینگ ، میکرو یو اس بی و … و سایر تجهیزات جانبی موبایل می باشد . کافیست با این فروشگاه تماس بگیرید .

فروشگاه شایان جانبی

اگر قصد خرید تجهیزات و لوازم جانبی موبایل ، کامپیوتر و یا برخی اکسسوریهای خودرو نظیر هولدر موبایل ، شارژر فندکی و … را دارید فروشگاه شایان جانبی انتخاب مناسبی برای شماست . خرید انواع محصولات از این فروشگاه به صورت حضوری و آنلاین امکان پذیر می باشد . کارشناسان این مجموعه آماده راهنمایی و ارائه مشاوره در مورد خرید محصولات مورد نیاز شما از این فروشگاه هستند . در اینستاگرام ما را دنبال کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *